Az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni
korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény (korlátozó
intézkedésekről szóló törvény) – a korábbi szabályozástól eltérően – előírja,
hogy a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról
szóló 2017. évi LIII. törvény (pénzmosás elleni törvény) hatálya alá tartozó szolgáltató
(szolgáltató) köteles kijelölni egy vagy több személyt (kijelölt személy), akik
a NAV Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda számára küldött bejelentések
továbbításáért felelnek. Mind a pénzmosás elleni törvény, mind a korlátozó intézkedésekről
szóló törvény bejelentési kötelezettséget határoz meg a szolgáltatók, így például
a bankok, pénzváltók, ügyvédek, könyvelők számára.
A korlátozó intézkedésekről szóló törvény alapján a kijelölt személy nevéről,
beosztásáról szóló tájékoztatást a szolgáltató a korlátozó intézkedésekről szóló
törvény hatálybalépését (2017. június 26.) követő harminc napon belül köteles
megtenni. Ha a szolgáltató 2017. június 26-át követően kezdi meg a tevékenységét,
akkor öt napon belül kell a kijelölt személy adatairól szóló tájékoztatást megtennie.
A szolgáltatók teljes körét figyelembe véve ez húszezernél több tájékoztatást
eredményez, ha valamennyi szolgáltató eleget tesz tájékoztatási kötelezettségének.
Ilyen mennyiségű információ fogadása és időszerű feldolgozása informatikai rendszer
alkalmazásával lehetséges. Ennek megfelelő a kijelölt személyre vonatkozó adatokról
szóló tájékoztatás az Ügyfélkapun keresztül az Általános Nyomtatvány Kitöltő (ÁNYK)
keretrendszerben kitölthető VPOP_KSZ17 elnevezésű nyomtatvány alkalmazásával tehető
meg a szolgáltató által. Megjegyzendő, hogy a pénzmosás elleni törvény szerinti
ún. „pénzmosás-gyanús bejelentés” megtételére is az Ügyfélkapun keresztül az ÁNYK
keretrendszerben letölthető másik nyomtatvány kitöltésével van lehetőség.
A szolgáltató által kijelölt személy (aki a szolgáltató vezetője, alkalmazottja
vagy segítő családtagja
1
lehet) a szóban forgó tájékoztatásnak Ügyfélkapun
való elküldését követően automatikus válaszüzenetet kap a beküldött tájékoztatás
érkeztetéséről, valamint a tájékoztatás sorszámáról
2
. A tájékoztatás sorszáma
egy hivatkozási szám, amely alkalmassá teszi az informatikai rendszert arra, hogy
a szolgáltató a kijelölt személy adataiban bekövetkezett változásokat módosítsa
vagy törölje. A tájékoztatás sorszáma, amely a beküldött tájékoztatást mint adatlapot
azonosítja, lehetővé teszi az informatikai rendszer számára annak meghatározását,
hogy a kijelölt személy adatainak módosítása vagy törlése mely szolgáltatóra és
a szolgáltató mely tevékenységi körére vonatkozik.
Előfordulhat, hogy egy természetes személyt két vagy több szolgáltató is kijelölt
személyként nevez ki. Az még gyakoribb eset, hogy egy szolgáltató bár egy természetes
személyt jelöl ki, azonban a szolgáltató több olyan tevékenységet (például könyvviteli
tevékenység mellett adószakértői és adótanácsadói tevékenységet) is végez, amely
a pénzmosás elleni törvény hatálya alá tartozik. Ezen esetekben annyi tájékoztatást
kell benyújtania a természetes személynek, ahány szolgáltató nevében és ahány
tevékenységi kör ellátása tekintetében került kijelölt személyként kinevezésére.
Az előbbi szemléltető példák jól mutatják, hogy a tájékoztatás sorszáma közvetlenül
a beküldött tájékoztatás adatlapjához, közvetetten pedig a szolgáltatóhoz és a
szolgáltató által végzett tevékenységi körhöz kapcsolódik.
Mivel a korlátozó intézkedésekről szóló törvény előírása szerint kötelezően teljesítendő
tájékoztatás vonatkozásában a pénzmosás elleni törvény szabályait is megfelelően
alkalmazni kell, a NAV Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda egyidejűleg
kérte a szolgáltatókat, hogy a VPOP_KSZ17 nyomtatvány megfelelő kitöltésével jelezzék,
amennyiben a korlátozó intézkedésekről szóló törvény szerinti kijelölt személy
megegyezik a pénzmosás elleni törvény szerinti kijelölt személlyel. Az eddigi
gyakorlat azt mutatja, hogy a szolgáltatóknál ugyanazon kijelölt személyek látják
el a pénzmosás elleni törvény és a korlátozó intézkedésekről szóló törvény által
meghatározott feladatokat. Így a korlátozó intézkedésekről szóló törvény szerint
kötelezően teljesített kijelölt személy adatairól szóló tájékoztatás során a szolgáltató
megjelölheti, hogy a pénzmosás elleni törvény és a korlátozó intézkedésekről szóló
törvény szerinti kijelölt személy megegyezik vagy a két törvény szerinti kijelölt
személyre vonatkozó adatokat akár külön is rögzítheti.
Fontos továbbá kiemelni, hogy a kijelölt személy adatairól való tájékoztatás
nem illetékköteles eljárás, amint az a korábbiakban sem volt soha illetékköteles
eljárás.
_________________________________________________________________________________________
[1] A pénzmosás elleni törvény alapján a kijelölt személy segítő családtag is
lehet.
[2] Az „egyedi azonosítószám” elnevezés „tájékoztatás sorszáma” elnevezésre
változott.