• Közérdekű adatok
  • Sajtószoba
  • Ügyfélszolgálatok
  • Igazgatóságok
  • Kapcsolat
  • Magánszemélyek
    • Adószámmal nem rendelkező
    • Adószámmal rendelkező nem áfaalany
    • Adószámmal rendelkező, áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
  • Egyéni vállalkozók
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Áfaalany
  • Társaságok
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Kivaalany
    • Non-profit
  • Kiemelt adózók
X

Tisztelt Ügyfelünk!

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ha a NAV következő oldalain 2018. január 1-je után közzétett tájékoztatóknak megfelelően jár el, akkor az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 247. §-a alapján jogkövetkezmény az Ön részére nem állapítható meg. A fentiek alkalmazása az esetleges adóhiány megfizetése alól nem mentesít.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

X
  • Adó
    • Adószámla
    • Adózás rendje
    • Általános forgalmi adó
    • Biztosítás, járulék, egészségügyi hozzájárulás
    • Egyéb kötelezettség és költségvetési támogatás
    • Egyszerűsített vállalkozói adó
    • Energiaadó
    • Illetékek
    • Jövedéki adó
      • EMCS
      • Jogszabályok
      • Tájékoztatók, információk
        • Dohánygyártmányok kiskereskedelmi eladási ára
        • Brent napi jegyzési adatok alapján meghatározott átlagár
        • Jövedéki adó fajtakódok és Jöt. szerinti jogcímkódok
        • Engedélyes, illetve nyilvántartásba vett jövedéki alanyok
        • Dohánygyártmány nyomonkövetési azonosító kibocsátójának adatai
        • Tájékoztatók
      • Trafiktörvény
        • Közérdekű információk
        • Érdeklődőknek
    • Kisadózó vállalkozások tételes adója (kata)
    • Kisvállalati adó (kiva)
    • Különadó
    • Megállapodások, egyezségek
    • Népegészségügyi termékadó
    • Regisztrációs adó
    • Személyi jövedelemadó
    • Szociális hozzájárulási adó
    • Társasági adó
    • Távközlési adó
    • Egyéb
    • Hagyományos pénztárgépek, taxaméterek
    • Online pénztárgépek friss
    • Online pénztárgépek
  • Vám
    • Váminformációk
      • AEO (engedélyezett gazdálkodó)
      • ATA eljárások
      • Áruosztályozás
        • EBTI3
        • Áruosztályozáshoz szükséges adatbázisok
        • Kombinált Nómenklatúra
        • Tájékoztatók/ Hirdetmények
        • Tarifális vonatkozású Országos Parancsnoki tájékoztatók/NAV elnökének tájékoztatói
      • Behozatal
      • Beléptetés
      • Egységes vámokmány kitöltési útmutatója
      • EORI-szám
      • Gazdasági vámeljárások
      • Kiléptetés
      • Kivitel
      • Nem kereskedelmi forgalom
      • Származás
      • Szellemi tulajdonjogok védelme
      • Vámérték
      • Vámfizetés
      • Vámudvarok
      • Egyéb
    • BREXIT információk
    • Határforgalom
    • Környezetvédelmi termékdíj
    • Felderítési eredmények
    • Fémkereskedelem
      • Hírek
      • Jogszabályok
      • Segédletek
      • Engedélyesek frissített listája
      • Eltulajdonított tárgyak
      • Piaci érték
    • Külföldi gépjárművek gépjármű adója
    • Végrehajtás - Árverés
    • Egyéb
  • Bűnügy
    • Szervezet
    • Elérhetőségek
    • Bűncselekmények
    • Eredményeink
  • Pénzmosás
    • Nemzeti Kockázatelemzés
      • Ld - Nemzeti Kockázatelemzés
    • A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni intézményrendszer
    • Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda
    • Bejelentés
    • Elemző-értékelő tevékenység
    • Pmt. és Kit. szerinti elektronikus bejelentés
    • Pmt. és Kit. szerinti kijelölt személyre vonatkozó tájékoztatás
    • Éves jelentések, féléves tájékoztatók
    • A terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem
    • Pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések
    • Felügyeleti tevékenység
      • Tájékoztatók
      • Típusszabályzatok
      • Határozatok közzététele
    • Hasznos linkek, dokumentumok
    • Jogforrások
      • Nemzeti Jogforrások
      • Nemzetközi jogforrások
  • OLAF
    • Bemutatkozás
    • OLAF Koordinációs Iroda
    • Szakértői tevékenység
    • Szabályozási háttér
    • Dokumentumtár
    • Hasznos linkek
    • Elérhetőségek
    • Hírek
  • KEKI
    • Vezetők
    • Alaptevékenység, feladat
    • ÁBPE képzések
    • Pénzügyőr Zenekar
      • Bemutatkozás
      • Karmesterek
      • Zenekari formációk
      • Koncertkalendárium
      • Kiadványok
      • Elérhetőség
    • Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum
      • Múzeumtörténet
      • Schiffer-villa
      • Információ
      • Eseménynaptár
      • Publikációk
      • Felhívás
      • Rólunk írták
    • Hírek
  • Együttműködő szervek
Főlap▶Társaságok▶Adó▶Különadó▶
Betűméret növeléseBetűméret csökkentése
2009.08.31. Cikk továbbküldéseCikk nyomtatása
Brazíliában fizetett forrásadó beszámítása a társasági adó és a különadó-kötelezettség meghatározásánál

[Tao. tv. 28. §; Kjtv. 3. §, 6. §]

Archív: 2017.12.31.

Egy magyar kft. (a továbbiakban: Társaság) kölcsönügylet révén kamatot realizált egy brazil adóügyi illetőséggel rendelkező vállalkozástól (a továbbiakban: brazil társaság).

A kamat összegére a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Brazil Szövetségi Köztársaság Kormánya között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelemadók területén, Budapesten, az 1986. évi június hó 20. napján aláírt egyezmény kihirdetéséről szóló 1992. évi XXVII. törvény [a továbbiakban: magyar-brazil egyezmény] 11. és 23. cikkét kell alkalmazni.

A magyar-brazil egyezmény 11. cikk 1. bekezdése szerint a kamat, amely az egyik Szerződő Államból származik, és amelyet a másik Szerződő Államban illetőséggel bíró személynek fizetnek, ebben a másik Államban adóztatható. Mindazonáltal – a 2. bekezdés szerint – az ilyen kamat megadóztatható abban a Szerződő Államban is, amelyből származik, de ha a kedvezményezett a kamat haszonhúzója (ahogyan ezt jelen esetben feltételezzük), az így megállapított adó nem haladhatja meg a kamat bruttó összegének 15 százalékát.
A magyar-brazil egyezmény 23. cikkének b/2. pontja szerint amennyiben a Magyar Köztársaságban illetőséggel bíró személy olyan kamatot élvez, amely a 11. cikk rendelkezései szerint Brazíliában adóztatható, úgy a Magyar Köztársaság levonja ennek a személynek a jövedelme után beszedendő adóból azt az összeget, amely megfelel az ilyen jövedelem után Brazíliában fizetett adónak. E levonás szempontjából a brazil adó mindig úgy tekintendő, mint amit 25 százalékos adókulccsal fizettek meg, továbbá az ilyen levonás nem haladhatja meg a levonás előtt megállapított adónak azt a részét, amely a Brazíliából élvezett jövedelemnek tudható be.

A Brazíliában megfizetett (vagy megfizetettnek tekintett) forrásadó társasági adóba történő beszámítása során a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao. tv.) 28. §-ában foglalt rendelkezéseknek megfelelően kell eljárni. Ennek során a Társaságnak meg kell növelnie az adózás előtti eredményét a külföldön megfizetett (fizetendő), társasági adónak megfelelő adó ráfordításként elszámolt összegével. A külföldről származó jövedelmet a Tao. tv. általános rendelkezései szerint kell megállapítani, amely során a külföldről származó jövedelem megszerzéséhez közvetlenül hozzárendelhető költségeket, ráfordításokat, adózás előtti eredményt módosító tételeket is figyelembe kell venni. A külföldről származó árbevétel és a bevétel összegének az összes árbevétel és bevétel összegéhez viszonyított arányában kell megosztani a külföldről származó jövedelem megszerzéséhez közvetlenül hozzá nem rendelhető – de nem kizárólag belföldről származó jövedelemhez felmerült – költségeket, ráfordításokat, adózás előtti eredményt módosító tételeket. Az így meghatározott adóalap átlagos adókulccsal számított összege vagy a Brazíliában megfizetett adó közül a kisebbik összeg számítható be a magyar társasági adókötelezettség csökkentéseként. A külföldről származó jövedelem után megfizetett (megfizetettnek tekintett) adót annak az adóévnek a társasági adójával szemben kell beszámítani, amelyik adóévben a külföldről származó jövedelmet bevételként elszámolták.

Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény (a továbbiakban: Kjtv.) 6. § (1) bekezdése szerint, ha nemzetközi szerződés a külföldön megfizetett adó beszámításáról rendelkezik, akkor a 3. § rendelkezései szerint megállapított különadóból adóvisszatartás formájában levonható a külföldön fizetett (fizetendő) adó, de a beszámított összeg az adóévre fizetendő más jövedelem- vagy vagyonadó csökkentéseként nem érvényesíthető. E rendelkezésnek megfelelően a különadó-fizetési kötelezettségbe beszámított összeggel csökkenteni kell a társasági adókötelezettségbe beszámítható adó összegét.

A Társaságnak a Brazíliában megfizetett (megfizetettnek tekintett) forrásadó magyar különadó-fizetési kötelezettségbe történő beszámításakor a Kjtv. 6. § (5)-(6) bekezdéseiben foglalt rendelkezéseket kell követnie. Ennek megfelelően a külföldről származó jövedelmet a Kjtv. általános rendelkezései szerint kell megállapítania. Ennek során a külföldről származó jövedelem megállapításánál kell figyelembe venni az e bevétel megszerzéséhez közvetlenül hozzárendelhető költségeket, ráfordításokat, adózás előtti eredményt módosító tételeket. A külföldről származó árbevétel és bevétel összegének az összes árbevétel és bevétel összegéhez viszonyított arányában kell megosztani a külföldről származó jövedelem megszerzéséhez közvetlenül hozzá nem rendelhető – de nem a kizárólag belföldről származó jövedelemhez felmerült – költségeket, ráfordításokat, adózás előtti eredményt növelő, csökkentő tételeket.
Hasonlóan a Tao. tv. szabályozásához, a magyar különadó-fizetési kötelezettség az említett szabályok alapján megállapított adóalap 4 százalékos adókulccsal számított összege vagy a Brazíliában megfizetett adó közül a kisebbik összeggel csökkenthető.

Ha a Társaság nem forintban (például USD-ben) vezeti a könyveit, a külföldön megfizetett (megfizetettnek tekintett) beszámítandó forrásadót a Tao. tv. 5. § (8) bekezdése szerint kell forintra átszámítania. E rendelkezés szerint a beszámolót, könyvvezetést konvertibilis devizában készítő adózó a társaságiadó-bevallás adatait a Magyar Nemzeti Bank hivatalos – az adóév utolsó napján érvényes – devizaárfolyamának alapulvételével számítja át forintra.

Ha a Társaság a Brazíliából származó kamatjövedelme után megfizetett forrásadót nem számította be az adott adóév adófizetési kötelezettségével szemben, akkor azt önellenőrzés keretében utólag érvényesítheti.

[PM Jövedelemadók főosztálya 10194/2009. – APEH Ügyfélkapcsolati és tájékoztatási főosztály 2278817988/2009.]

KIEMELT TÉMÁK
  • EKÁER
  • Nyomtatványkitöltő programok
  • Letöltések - egyéb
  • E-bevallás, Java
  • Szabályzók
  • Kiadványok
  • Álláspályázatok
  • Tájékoztatások az üzemszünetekről
  • GYIK
magyarorszag.hu
Határidők
előző2019. decemberkövetkező
HKSzCsPSzV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
  • Személyes adónaptár
  • Hírlevél-regisztráció
  • Adatbázisok
  • Szolgáltatások
  • Közösségi adószámok megerősítése
A NAV weboldalai szerzői jogvédelem alatt állnak.
A honlapon szereplő információk változatlan tartalommal és formában szabadon terjeszthetők.

Kapcsolatfelvétel | Archív oldalak | További honlapok | Adatvédelmi tájékoztató | Impresszum | Közadatkereső
1054 Budapest, Széchenyi u. 2. - Telefon: +36 (1) 428-5100 - Fax:+36 (1) 428-5509
Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak. Részletek
Süti tájékoztató letöltése (.pdf) Adatvédelmi tájékoztató Süti beállítások