Betűméret növeléseBetűméret csökkentése
Közlemény a kezelőszemélyzet nélkül is működni képes automataberendezések bejelentéséről
2019.06.28.

Archív: 2019.08.28.

A 2019. április 13-tól hatályos jogszabályi rendelkezések alapján az automataberendezést üzemeltető adózó köteles az állami adó- és vámhatósághoz elektronikus úton bejelenteni az automataberendezés üzemeltetésével kapcsolatos egyes eseményeket és adatokat.

Automataberendezésnek minősül minden olyan kezelőszemélyzet nélkül is működni képes berendezés, ami termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás pénzbeli ellenértékének helyben történő megtérítésére szolgál (a továbbiakban: automataberendezés).1

Korábban kizárólag az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automataberendezések esetén volt bejelentési kötelezettsége az üzemeltetőnek, azonban a megváltozott jogszabályi rendelkezések értelmében már valamennyi olyan automataberendezést be kell jelenteni az állami adó- és vámhatósághoz, ami megfelel a fenti fogalomnak. Ilyen automataberendezések lehetnek például a parkolóautomaták, az önkiszolgáló autómosó automaták, a könyvautomaták stb.

A bejelentés teljesítésére az állami adó- és vámhatóság az AVTOMATA elnevezésű adatlapot rendszeresített.

A bejelentés részletszabályait és a bejelentendő adatokat az automataberendezés üzemeltetőjének adókötelezettségéről szóló 8/2019. (VI. 27.) PM rendelet határozza meg.

A bejelentés során az üzemeltetőnek meg kell adnia többek között az automataberendezés legfontosabb azonosító adatait (például: típus, gyártó, gyártási szám), működési (például: kezelt termékértékesítés/szolgáltatásnyújtás kategóriája) és műszaki jellemzőit (például: vezérlőegység adatai, elérhető fizetési módok stb.).

Azokat az automataberendezéseket, amelyek már használatban vannak, az üzemeltető legkésőbb 2019. július 31-ig szankciómentesen jelentheti be.

Az újonnan üzembe helyezett automataberendezések üzemeltetésének megkezdését legkésőbb az üzemeltetés megkezdését megelőző napon kell bejelenteni.2

Az állami adó- és vámhatóság az adózó bejelentése alapján automataberendezésenként egyedi regisztrációs számot állapít meg, amit elektronikus úton megküld a bejelentő elektronikus tárhelyére. Az üzemeltető köteles a regisztrációs számot az automataberendezésen jól láthatóan feltüntetni.3

Fontos! Az új fogalomnak megfelelő – nem élelmiszer-értékesítést végző – automataberendezések esetében kizárólag bejelentési kötelezettség áll fenn, azokat nem kell Automata Felügyeleti Egységgel felszerelni és nem kell az értékesítési adatokról online adatszolgáltatást teljesíteni. A jogszabály szerint az adópolitikáért felelős miniszter a felügyeleti egységgel történő felszerelés és az állami adó- és vámhatósági felügyelet kezdetének időpontját rendeletben állapítja meg4, amire csak az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automataberendezések esetén került sor, így jelenleg csak ezeket kell felügyeleti egységgel ellátni.5

Az AVTOMATA adatlap internetes kitöltő-ellenőrző programja és a hozzátartozó kitöltési útmutató letölthető a Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapjáról (http://nav.gov.hu → Nyomtatványkitöltő programok → Nyomtatványkitöltő programok → Egyszerű keresés/Összetett keresés, illetve az alábbi linkre kattintva: http://nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvankitolto_programok).

 Nemzeti Adó- és Vámhivatal

[1] Art. 7. § 7a. pont
[2] Art. 107. § (1) bekezdés
[3] PM rendelet 2. §
[4] Art. 269. § (7) bekezdés
[5] 31/2016. (IX. 2.) NGM rendelet 72. § (1) bekezdés