• Közérdekű adatok
  • Sajtószoba
  • Ügyfélszolgálatok
  • Igazgatóságok
  • Kapcsolat
  • Magánszemélyek
    • Adószámmal nem rendelkező
    • Adószámmal rendelkező nem áfaalany
    • Adószámmal rendelkező, áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
  • Egyéni vállalkozók
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Áfaalany
    • Egyéni vállalkozók nyilvántartása
  • Társaságok
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Kivaalany
    • Non-profit
  • Kiemelt adózók
X

Tisztelt Ügyfelünk!

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ha a NAV következő oldalain 2018. január 1-je után közzétett tájékoztatóknak megfelelően jár el, akkor az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 247. §-a alapján jogkövetkezmény az Ön részére nem állapítható meg. A fentiek alkalmazása az esetleges adóhiány megfizetése alól nem mentesít.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

X
  • Adó
    • Adószámla
    • Adózás rendje
    • Adózási kérdés
    • Általános forgalmi adó
    • Egyéb kötelezettség és költségvetési támogatás
    • Egyszerűsített vállalkozói adó
    • Energiaadó
    • Illetékek
    • Jövedéki adó
      • EMCS
      • Jogszabályok
      • Tájékoztatók, információk
        • Dohánygyártmányok kiskereskedelmi eladási ára
        • Brent napi jegyzési adatok alapján meghatározott átlagár
        • Jövedéki adó fajtakódok és Jöt. szerinti jogcímkódok
        • Engedélyes, illetve nyilvántartásba vett jövedéki alanyok
        • Dohánygyártmány nyomonkövetési azonosító kibocsátójának adatai
        • Tájékoztatók
      • Trafiktörvény
        • Közérdekű információk
        • Érdeklődőknek
    • Kisadózó vállalkozások tételes adója (kata)
    • Kisvállalati adó (kiva)
    • Különadó
    • Megállapodások, egyezségek
    • Népegészségügyi termékadó
    • Regisztrációs adó
    • Személyi jövedelemadó
    • Szociális hozzájárulási adó
    • Társadalombiztosítás
    • Társasági adó
    • Távközlési adó
    • Egyéb
    • Hagyományos pénztárgépek, taxaméterek
    • Online pénztárgépek friss
    • Online pénztárgépek
      • Üzemeltetők
      • Szervizek, műszerészek
      • Gyártók, forgalmazók
  • Vám
    • Váminformációk
      • AEO (engedélyezett gazdálkodó)
      • ATA eljárások
      • Áruosztályozás
        • EBTI3
        • Áruosztályozáshoz szükséges adatbázisok
        • Kombinált Nómenklatúra
        • Tájékoztatók/ Hirdetmények
        • Tarifális vonatkozású Országos Parancsnoki tájékoztatók/NAV elnökének tájékoztatói
      • Behozatal
      • Beléptetés
      • Egységes vámokmány kitöltési útmutatója
      • EORI-szám
      • Gazdasági vámeljárások
      • Kiléptetés
        • Kiléptetés
      • Kivitel
      • Nem kereskedelmi forgalom
      • Származás
      • Szellemi tulajdonjogok védelme
      • Vámérték
      • Vámfizetés
      • Vámudvarok
      • Egyéb
    • E-kereskedelem
    • BREXIT információk
    • Határforgalom
    • Környezetvédelmi termékdíj
    • Felderítési eredmények
    • Fémkereskedelem
      • Hulladékgazdálkodás
      • Hírek
      • Jogszabályok
      • Segédletek
      • Engedélyesek frissített listája
      • Eltulajdonított tárgyak
      • Piaci érték
    • Külföldi gépjárművek gépjármű adója
    • Végrehajtás - Árverés
    • Egyéb
  • Bűnügy
    • Szervezet
    • Elérhetőségek
    • Bűncselekmények
    • Eredményeink
  • Pénzmosás
    • Nemzeti Kockázatelemzés
      • Ld - Nemzeti Kockázatelemzés
    • A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni intézményrendszer
    • Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda
    • Bejelentés
    • Elemző-értékelő tevékenység
    • Pmt. és Kit. szerinti elektronikus bejelentés
    • Pmt. és Kit. szerinti kijelölt személyre vonatkozó tájékoztatás
    • Éves jelentések, féléves tájékoztatók
    • A terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem
    • Pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések
    • Felügyeleti tevékenység
      • Tájékoztatók
      • Típusszabályzatok
      • Határozatok közzététele
    • Hasznos linkek, dokumentumok
    • Jogforrások
      • Nemzeti Jogforrások
      • Nemzetközi jogforrások
  • OLAF
    • Bemutatkozás
    • OLAF Koordinációs Iroda
    • Szakértői tevékenység
    • Szabályozási háttér
    • Dokumentumtár
    • Hasznos linkek
    • Elérhetőségek
    • Hírek
  • KEKI
    • Vezetők
    • Alaptevékenység, feladat
    • ÁBPE képzések
    • Pénzügyőr Zenekar
      • Bemutatkozás
      • Karmesterek
      • Zenekari formációk
      • Koncertkalendárium
      • Kiadványok
      • Elérhetőség
    • Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum
      • Múzeumtörténet
      • Schiffer-villa
      • Információ
      • Eseménynaptár
      • Publikációk
      • Felhívás
      • Rólunk írták
    • Hírek
  • Együttműködő szervek
Főlap▶Egyéni vállalkozók▶Vám▶Váminformációk▶
Eavaalany egyéni vállalkozó
Betűméret növeléseBetűméret csökkentése
AEOeAEOeAEO-STPengedélyezett gazdálkodó státuszGYIK
2020.03.11. Cikk továbbküldéseCikk nyomtatása
Gyakran ismételt kérdések az eAEO-STP (eAEO Specific Trader Portal) használatáról_v1.0

2019. december 15. óta az ügyfeleknek az AEO-kérelemmel és engedéllyel kapcsolatos műveleteket az eAEO-STP (eAEO Specific Trader Portal) alkalmazáson keresztül kell indítványozniuk. Ide érkeznek a NAV-nak küldött megkeresések, közlések, és a beadványokra adott válaszok is. Az alkalmazás használatát megkönnyítendő, a gyakorlatban felmerült kérdések alapján készült el ez a tájékoztató, amit időről időre újabb kérdésekkel és válaszokkal bővítünk.

1. Mi az az eAEO-STP alkalmazás és miért van rá szükség?

Ez egy EU Ügyfél Portál (EU General Trader Portal – GTP) alatt működő alkalmazás. Az ügyfél ezen keresztül tud kommunikálni a NAV-val a benyújtott AEO-engedély iránti kérelmével vagy meglévő AEO-engedélyével kapcsolatban.

Az eAEO-STP rendszer célja, hogy az engedélyezett gazdálkodók (AEO-k) és a NAV olyan informatikai alkalmazásokban és olyan módon végezzék az AEO-kérelmek és AEO-engedélyek feldolgozását, ami valós időn belül, korszerűen teljesíti a korábbi, papíralapú eljárás műveleteit.

2. Ki használja az eAEO-STP-t?

Az, aki AEO-engedély iránti kérelmet nyújt vagy nyújtott be, és akinek érvényes AEO-engedélye van.

A NAV AEO ügyekben illetékes igazgatóságai nem az eAEO-STP-t használják, hanem egy Economic Operator System (EOS) nevű alkalmazást. A két alkalmazás interfészen keresztül kommunikál egymással, ami azt jelenti, hogy egy eAEO-STP-ről beküldött beadvány megjelenik az EOS-ban, és fordítva, az igazgatóság által küldött közlés az EOS-ból érkezik az eAEO-STP-re.

3. Hol érem el az eAEO-STP-t?

Az EU Ügyfél Portálon (Generic Trader Portal – GTP): https://customs.ec.europa.eu/gtp/

4. Bármelyik internetes böngészőt használhatom az eAEO-STP-hez?

Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint az általa központilag fejlesztett, felügyelt és üzemeltett alkalmazás a következő böngészőkkel működik optimálisan:

  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
5. Az eAEO-STP-t csak saját nevemben eljárva használhatom?

Nem. Lehetőség van képviselőn keresztül is igénybe venni az alkalmazást, így eljárhat a gazdálkodó felhasználóként a saját nevében, de delegálhatja hozzáférését, így az AEO-műveletek intézését is munkavállalója vagy vámjogi képviselője részére. Delegált hozzáférés esetén gondoskodni kell a képviseleti jogosultság bejelentéséről (EGYKE).

6. Kell regisztrálni az eAEO-STP-n?

Az alkalmazás használatához regisztráció nem kell, viszont a felhasználó azonosítása nemzeti ügyfélkapus kapcsolattal működik. Segítségül a Hozzáférés-kezelés az UUM&DS rendszeren keresztül Gazdálkodói útmutatót ezen a linken érheti el:

https://nav.gov.hu/nav/vam/vaminformaciok/aeo/Az_eAEO_1__fazisa_20120191001.html

Minden, érvényes AEO-kérelemmel, illetve engedéllyel rendelkező gazdasági szereplőnek érdemes időben meggyőződnie, hogy megfelelően végezte-e el az eAEO-STP alkalmazásba való belépési műveleteket. Ha belépési akadály merül fel, akkor a 11. kérdéshez tartozó útmutató szerint kell eljárni.

7. Van-e lehetőség e-mailértesítés beállítására az eAEO-STP alkalmazásban?

Van rá lehetőség, hogy az AEO-kérelemmel, engedéllyel kapcsolatban az eljáró igazgatóság által tett intézkedésekről a rendszerbe történő belépés nélkül is értesüljön az ügyfél. Ehhez meg kell adni az értesítések fogadására szánt e-mail címet. Előfordulhat azonban, hogy az e-mail üzenet nem jön létre egy adott hatósági válasz idején, például informatikai frissítés esetén, ezért fontos, hogy az AEO-kérelmekkel, engedélyekkel kapcsolatos folyamatokat a gazdálkodó nyomon kövesse az eAEO-STP-ben, ne hagyatkozzon csupán az e-mail üzenetre.

Fontos tudni, hogy az e-mail üzenet tartalma csak arról ad információt, hogy történt valamilyen intézkedés, annak konkrét tartalma csak a rendszerbe lépést követően, az Irányítópult oldalán tekinthető meg. Részletes, képernyőképekkel illusztrált leírást a 7. E-mail cím beállítás című letölthető dokumentum tartalmaz.

8. Van elérhető felhasználói leírás az eAEO-STP működéséről?

Az EU Ügyfél Portálra (Generic Trader Portal - GTP https://customs.ec.europa.eu/gtp/) belépve az Irányítópultról elérhető a GTP, valamint az itt helyet kapott BTI és eAEO alkalmazások felhasználói útmutatója. A belépést követően a jobb felső sarokban, a nyelv beállítási lehetőség alatt látható figurára kattintva a megjelenő menüpontok között kiválasztható a Felhasználói kézikönyv, amit a következő kép illusztrál:

 

Az alkalmazás első használata előtt javasolt az eAEO útmutatót áttekinteni, mert sok, később felmerülő kérdésre választ ad.

9. Elérhető eLearning anyag az eAEO-STP-ről?

Az Europa website-on a „UCC programme” alatt 18. modulként elérhető a vonatkozó eLearning modul, melynek időtartama 1 óra. Az ismeretanyag az alábbi elérési úton hozzáférhető, jelenleg még csak angol nyelven:

https://ec.europa.eu/taxation_customs/eu-training/general-overview/ucc-elearning-programme_en

10. Az eAEO-STP jelenlegi formája és funkciója végleges vagy várható még változás?

Az alkalmazás fejlesztése és üzembe állítása két lépésben történt meg:

  • az új AEO-engedély iránti kérelmekkel kapcsolatos beadványokat 2019. október 1. óta,
  • a már kiadott engedélyekkel is kapcsolatos beadványokat 2019. december 15. óta

kell az eAEO-STP-n keresztül kezelni. Az alkalmazás ezzel teljesíti az elérni kívánt célt. Az Európai Bizottság és fejlesztő partnere azonban, a tervek szerint további frissítéseket alkalmaz. Ilyen lehet az egyes funkciók bővítése, úgymint a csatolmányfeltöltés lehetősége olyan felületen, ahol jelenleg még nem lehet ezt használni (pl. változás-bejelentésnél); hibaüzenetek és egyéb szövegek fordításának pontosítása. Ha a jövőben nagyobb volumenű módosítás következne be, arról a NAV tájékoztatást ad.

11. Kihez forduljak, ha informatikai jellegű problémát észlelek az eAEO-STP használata közben?

Az alkalmazás működésében tapasztalt hibákról a NAV Helpdesk-nél kell bejelentést tenni a hiba részletes leírásával és képernyőkép csatolásával, és annak megadásával, hogy melyik NAV igazgatósághoz akarta beküldeni beadványát.

E-mail cím: IT.Helpdesk@nav.gov.hu

12. Ha informatikai hiba miatt nem tudom a kérelmemet, bejelentésemet beküldeni az eAEO-STP-n keresztül, hogyan továbbítsam azt az illetékes igazgatóságnak?

Ha valamilyen informatikai akadály merül fel a bejelentés beküldésekor, lehetőség van a NAV_V04 formanyomtatvány alkalmazására ÁNYK-n keresztül. Ezzel egyidejűleg értesíteni kell a NAV Helpdesk-et a felmerült hibáról (IT.Helpdesk@nav.gov.hu).

A hiba elhárítását követően az így beküldött kérelmet, bejelentést az eAEO-STP-n keresztül pótolni kell.

13. Milyen bejelentéseket indítványozhatok eAEO-STP-n keresztül?

AEO-engedély iránti új kérelem; befogadott AEO-engedély iránti kérelem módosítása; AEO-engedély iránti kérelem visszavonása; AEO-engedély módosítása; az AEO-engedély érvényben maradását befolyásoló információ megadása (változás-bejelentés); AEO-engedély felfüggesztése vagy visszavonása.

14. Ha még nincs benyújtott AEO-engedély iránti kérelmem, AEO ügyekben akkor is az eAEO-STP-n kell felvennem a kapcsolatot az illetékes NAV igazgatósággal?

Nem. Az eAEO-STP alkalmazást először az AEO-engedély iránti kérelem benyújtásakor kell használni. A benyújtást megelőzően ún. előzetes egyeztetés kezdeményezhető és javasolt annál az igazgatóságnál, amelyik illetékes az adott AEO ügyben:

  • NAV Baranya Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU21000)
  • NAV Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóság (HU411000)
  • NAV Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU511000)
  • NAV Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatósága (HU170000)
  • NAV Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU821000)
  • NAV Győr-Moson-Sopron Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU611000)
  • NAV Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU711000)
  • NAV Kiemelt Adó- és Vámigazgatósága (KAVIG) (HU102000)

Az igazgatóságok elérhetőségei itt találhatók: https://nav.gov.hu/nav/igazgatosagok

15. Milyen dokumentumot kell benyújtanom az AEO-engedély iránti kérelemmel és hol tudom azt megtenni?

Az eAEO-STP-n kitöltött kérelem felületén fel kell tölteni a kötelezően benyújtandó Önértékelési kérdőívet.

Ha az AEO-engedély iránti kérelmet nem közvetlenül a gazdálkodó vagy a cégjegyzésre jogosult személy küldi be, hanem delegálja a beküldést alkalmazottjára vagy vámjogi képviselőjére, abban az esetben a kitöltött Önértékelési kérdőívet ki kell nyomtatni, cégszerűen aláírni, és annak beszkennelt példányát kell feltölteni az eAEO-STP-be.

A feltölthető dokumentum formátuma PDF vagy ZIP fájl lehet.

Az Önértékelési kérdőívvel ZIP fájlba csomagolva benyújtható egyéb dokumentum is, ha az szükséges (pl. belső szabályzat).

16. Mit jelent az „Érvényesítési hibák az oldalon belül” hibaüzenet?

Akár kérelem rögzítésekor vagy kérelem adatainak módosításáról van szó, a lenti hiba üzenet mindig ugyanazt jelenti: a kérelem űrlap 12. rovatában történt hibás rögzítést.

Részletes, képernyőképekkel illusztrált leírást az 16.Érvényesítési hibák az oldalon belül című letölthető dokumentum tartalmaz.

17. Hol tudok meglévő AEO-engedélyemmel kapcsolatban változást bejelenteni eAEO-STP-n keresztül?

Az eAEO-STP felületén az AEO engedélyeim menüpontra kattintva megjelenik az AEO-engedélyes engedélye.

A „Műveletek” funkciónál a  jelre kattintva megjelenik az engedély adatainak oldala, ahol két lehetőség van az engedéllyel kapcsolatos változás megadására:

  • „Módosítás kérelmezése”, pl. Állandó üzleti telephely (PBE) adatok megadása
  • „Információ megadása”, vagyis a tipikus változás bejelentés, ami kihatással lehet az engedély fenntartására

A képernyőképekkel alátámasztott részleteket a 17. Változás-bejelentés című, letölthető dokumentum tartalmazza.

Letölthető dokumentumok
7. E-mail cím beállítás.pdf2020.03.11.351 KB
16. Érvényesítési hibák az oldalon belül.pdf2020.03.11.607 KB
17. Változás-bejelentés.pdf2020.03.11.1005 KB
KIEMELT TÉMÁK
  • EKÁER
  • Nyomtatványkitöltő programok
  • Letöltések - egyéb
  • E-bevallás, Java
  • Szabályzók
  • Kiadványok
  • Álláspályázatok
  • Üzemszünetek
  • GYIK
magyarorszag.hu
Határidők
előző2021. januárkövetkező
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
  • Személyes adónaptár
  • Hírlevél-regisztráció
SZOLGÁLTATÁSOK
  • Adatbázisok
  • Szolgáltatások
  • Szja 1+1%
  • Közösségi adószámok megerősítése
  • Távolról is nyújtható szolgáltatások (MOSS)
A NAV weboldalai szerzői jogvédelem alatt állnak.
A honlapon szereplő információk változatlan tartalommal és formában szabadon terjeszthetők.

Kapcsolatfelvétel | Archív oldalak | További honlapok | Általános adatkezelési tájékoztató | Impresszum | Közadatkereső | Akadálymentesítés
1054 Budapest, Széchenyi u. 2. - Telefon: +36 (1) 428-5100 - Fax:+36 (1) 428-5509
Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak. Részletek
Süti tájékoztató letöltése (.pdf) Adatvédelmi tájékoztató Süti beállítások