Hogyan kell regisztrálni az éles, illetve a tesztrendszer használatához?
A NAV a CESOP-adatszolgáltatás E-Banktitok (EBT) rendszerbeli kommunikációjához elkészítette az EBT-CESOP-üzenet specifikációját, melynek publikálása az OPENKKK-portálon megtörtént OpenKKK - Kezdőlap (gov.hu).
A CESOP-adatcsere tesztelésének feltétele az ügyfélnek kiadott tesztfelhasználó és az ahhoz kapcsolódó EBT-CESOP – Fizetési adatok csatorna jogosultság megléte.
- A tesztrendszerhez csatlakozási szándékát a pénzforgalmi szolgáltató a ki.cesop_test@nav.gov.hu e-mail-címen jelezheti, ahol meg kell adnia a kapcsolattartó személyét, e-mail-címét.
A beérkezett igénylőlap alapján a NAV Informatikai Intézete állítja be a teszteléshez szükséges jogosultságokat, biztosítja a teszttanúsítványokat és privát kulcsokat, illetve ezekről külön értesíti az igénylőt.
- Az EBT éles rendszerének CESOP-moduljához csatlakozni kívánó pénzforgalmi szolgáltatók csatlakozásukat a belépési nyilatkozat (EBT CESOP éles regisztráció) benyújtásával kezdeményezhetik.
A nyilatkozatot a Magyarországon letelepedett pénzforgalmi szolgáltatók a NAV Központi Irányítás Adókapcsolati Főosztálynak címezve, az elektronikus kapcsolattartás szabályainak megfelelően küldhetik meg.
A Magyarországon nem letelepedett pénzforgalmi szolgáltatók nyilatkozatukat a cesop_business@nav.gov.hu címre küldhetik.
Az adatszolgáltatás elektronikus úton kizárólag a NAV saját fejlesztésű rendszerén keresztül történik, ezért „manuális” beküldésre nincs lehetőség A kommunikációs jogosultságot minden esetben a pénzforgalmi szolgáltatónak, mint ügyfélnek állítják be, az igénylőlapon megadott felhasználóhoz (adott esetben a képviselőhöz) delegálva.
Az éles rendszerhez hivatalos hitelesítés szolgáltatótól kell elektronikus bélyegző, titkosító és azonosítási célú tanúsítványt beszerezni. Az éles regisztrációs kérelmükhöz, ezen tanúsítványok publikus kulcsát meg kell küldeniük, amelyek a NAV címtárába feltöltésre kerülnek.
A NAV azon ügyfelei (pénzforgalmi szolgáltatók) és egyben regisztrált felhasználói részére, amelyek, illetve akik az EBT kommunikációban rendelkeznek a végrehajtási eljárás megkeresés (VHR), illetve az ellenőrzési eljárás (ELLTAM) kommunikációs csatornával, az EBT-CESOP fizetési adatok csatorna jogosultság központilag kerül beállításra.
A tanúsítványokkal kapcsolatos főbb információk:
- A teszteléshez szükséges teszttanúsítványokat a NAV Informatikai Intézete biztosítja.
- A pénzforgalmi szolgáltatók az „éles rendszerben” a VHR- és ELLTAM-kommunikációban már használt tanúsítványokat a CESOP-kommunikációban is használhatják. Lehetőség van új felhasználó rögzítésére, több tanúsítvány és aláírás használatára, de annak tükröznie/azonosítania kell a pénzforgalmi szolgáltatót. Ezek nyilvános kulcsait a NAV címtárába is fel kell tölteni.
- Az autentikációnál, az elektronikus aláírásnál és a titkosításnál a kommunikációhoz újonnan csatlakozó pénzforgalmi szolgáltatónak is – ideértve a külföldi székhellyel rendelkező, de a Magyar Nemzeti Bank által kiadott engedély birtokában működő pénzforgalmi szolgáltatót – a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által felügyelt, magyarországi tanúsítványkiadótól származó fokozott biztonságú aláíró, illetve titkosító tanúsítványt kell használnia.
Az eIDAS által elfogadott, Magyarországon megbízható tanúsítványkiadók listája itt érhető el: https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/tl/HU.
A Hitelesítés Szolgáltató az előfizető szervezet adatait közhiteles adatbázisokban ellenőrzi.
Javasoljuk, hogy az éles rendszerhez csatlakozás előtt teszteljék a kommunikációt!
A fejlesztés, tesztelés, üzemeltetés során felmerülő technikai kérdéseket az alábbi e-mail-címre várjuk: ebt_teszt@nav.gov.hu